Susanne Rydén (Stol 6)
Susanne Rydén var i ca 25 år verksam som en av Europas mest framgångsrika sopraner inom den tidiga musiken.
Efter studier till sångpedagog vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, soliststudier vid Schola Cantorum Basiliensis samt privat i London turnerade hon från 1989 tills för några år sedan, i ständigt ökande omfattning runt världen som sångerska. Hon samarbetade regelbundet med dirigenter och ensembler som Nicholas McGegan, Masaaki Suzuki och Bach Collegium Japan, Lars Ulrik Mortensen, Emma Kirkby, Joshua Rifkin, Collegium Vocale, Philippe Herreweghe och Cantus Cölln för att nämna några.
Susanne var en återkommande och uppskattad gäst på Europas musikfestivaler och konsertscener, liksom i Australien, USA och Japan. Hon gjorde också ett stort antal inspelningar för TV och radio, samt runt 90 (däribland många prisbelönta) CD-skivor för bolag som Harmonia Mundi, BIS, cpo, Winter&Winter, edel classics och Caprice.
Susanne debuterade på operascenen vid Vadstena-akademiens produktion av Jacopo Melanis opera Girello 1991, vilket följdes av många engagemang i framförallt barock- och nyskrivna operor på scener som Drottningholms Slottsteater, Norrlandsoperan, Händelfestspiele Göttingen, i Hannover, San Fransisco, Bern och Basel.
Som en hängiven kammarmusiker i kombination med ett stort intresse för det svenska kulturarvet, har såväl svensk som internationell publik kunnat ta del av flera stora, egeninitierade projekt, bl a kritikerrosade ”Christinas resa”, en scenisk föreställning om drottning Christina, som efter premiären 2004 under många år turnerade i Christinas fotspår genom Europa. Produktionen spelades in för Sveriges Television och CDn med musiken Grammisnominerades. Tillsammans med ambassader, universitet och institut anordnade Susanne en omfattande programverksamhet med kompletterande konserter, symposier och föreläsningar. För sitt arbete belönades hon med flera olika utmärkelser.
Som pedagog vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, vid musikskolan Lilla akademien i Stockholm, som coach vid GöteborgsOperan och vid olika mästarkurser i Europa, har hon under många år förmedlat sin kunskap vidare till nya sångstuderande. Hon fungerar ofta som mentor och inspiratör i samband med konstnärliga projekt och bidrog 2011-2013 tillsammans med dåvarande konstnärlige ledaren Mark Tatlow, till en utveckling av programverksamheten på Drottningholms Slottsteater, där hon initierade nya former av evenemang som komplement till operaföreställningarna.
2011 grundade Susanne Rydén Smålands Kulturfestival. En festival som med byggstenarna samarbete och kvalitet snabbt expanderade och rönte både lokal och internationell uppmärksamhet, där den ofta beskrevs som ”den optimala kombinationen av tradition och innovation”.
Festivalen arbetade aktivt för att föra in kulturen i alla dess former i nya rum och därigenom nå nya målgrupper. För sitt engagemang och arbete tilldelades Susanne Årets Turismpris av Smålands Turism och utsågs 2015 till Årets kreativa entreprenör av Region Kronoberg. Festivalen är i sin ursprungliga form vilande, men har inspirerat till fortsatta lokala kultursatsningar, vilket var en viktig del av den ursprungliga visionen.
Efter tre år som orkesterchef för Kammarorkestern Musica Vitae är Susanne sedan oktober 2018 verksam som VD för Musik i Syd, med uppgift att utveckla det regionala musiklivet i södra Sverige.
Susanne Rydén har förlänats medaljen ”Litteris et Artibus” för framstående insatser som sångerska, liksom Drottningholms Slottsteaters hederstecken, av HM Konungen.
2007 invaldes hon som ledamot i Kungliga Musikaliska akademien. 2013 utsågs hon till dess vice preses och 2016 till akademiens genom tiderna första kvinnliga preses.
Susanne Rydén har ett stort intresse av kulturpolitik och syns regelbundet i paneldebatter, genom sin blogg och som författare av debattartiklar. Hon engageras även gärna som föreläsare och presentatör i olika sammanhang.